Imam Malik bin Anas lahir di Madinah pada tahun 93H/711M. Beliau dilahirkan di dalam sebuah kota yang merupakan tempat tumbuhnya Islam dan berkumpulnya generasi yang telah dididik oleh para sahabat Rasulullah s.a.w. Sejarah keluarganya juga ada hubung kait dengan ilmu Islam, dengan datuknya sendiri adalah seorang perawi dan penghafal hadith yang terkemuka. Pakciknya juga, Abu Suhail Nafi’ adalah seorang tokoh hadith kota Madinah pada ketika itu dan dengan beliaulah Malik bin Anas mula mendalami ilmu-ilmu agama, khususnya hadith. Abu Suhail Nafi’ ialah seorang tabi‘in yang sempat menghafal hadith daripada ‘Abdullah ibn ‘Umar, ‘Aisyah binti Abu Bakar, Ummu Salamah, Abu Hurairah dan Abu Sa‘id al-Khudri r.a.
Selain Nafi’, Imam Malik bin Anas juga duduk berguru dengan Jaafar as-Shadiq, cucu kepada al-Hassan, cucu kepada Rasulullah s.a.w. Imam Malik juga duduk belajar di Masjid Nabawi, Madinah dan berguru dengan Muhammad Yahya al-Ansari, Abu Hazim Salmah ad-Dinar, Yahya bin Saad dan Hishambin ‘Urwah. Mereka ini semua ialah anak murid kepada para sahabat Rasulullah s.a.w. Suasana kehidupan Imam Malik bin Anas di Madinah yang ketika itu dipenuhi dengan para tabi‘in amatlah menguntungkannya. Para tabi‘in ini adalah mereka yang sempat hidup bersama sahabat-sahabat Rasulullah s.a.w. Mereka sempat belajar, mendengar hadith dan mengamalkan perbuatan para sahabat secara terus. Inilah antara sebab kenapa Imam Malik bin Anas tidak
pernah meninggalkan Madinah kecuali apabila pergi menunaikan ibadat hajinya.
Imam Malik bin Anas kemudiannya mengambil alih peranan sebagai tokoh agama di Masjid Nabawi, Madinah. Ajarannya menarik sejumlah orang ramai daripada pelbagai daerah dunia Islam. Beliau juga bertindak sebagai Mufti Kota Madinah pada ketika itu. Imam Malik juga ialah antara tokoh yang terawal dalam mengumpul dan membukukan hadith-hadith Rasulullah s.a.w di dalam kitabnya al-Muwattha’. Kitabnya ini menjadi hafalan dan rujukan orang ramai sehinggakan ia pernah dikatakan oleh Imam as-Syafi‘e sebagai:
“Tidak wujud sebuah buku di bumi yang paling hampir kepada al-Quran melainkan kitab Imam Malik ini.”
Sifat Peribadi
Imam Malik juga sangat terkenal dengan
kecerdasan akal fikirannya yang tinggi sehinggakan mampu menghafal
al-Quran dalam usia yang masih muda. Beliau juga terkenal dengan sifat
mulia, bersopan-santun, suka memakai pakaian yang bersih, kemas serta
bau-bauan yang harum selaras dengan tuntutan agama supaya menjadi orang
yang pembersih. Walau bagaimanapun, beliau yang terkenal dengan
keramahan dan bergaul dengan semua lapisan masyarakat merupaka seorang
yang pendiam dan hanya berkata-kata apabila perlu dan menganggap benda
yang akan diucapkan adalah perkara-perkara yang berfaedah sahaja.
Beliau juga seorang hartawan yang tidak kedekut membelanjakan hartanya
ke jalan Allah. Sebagai contoh, beliau pernah membantu Imam as-Syafie
sehingga berjaya menjadi ulama terkenal. Beliau seorang yang sangat
menghormati hadis-hadis Rasulullah sendiri dan diri baginda sendiri
walaupun baginda telah wafat.
Beliau
juga tidak pernah menunggang sebarang jenis kenderaan di Madinah
sebagai tanda menghormati jasad baginda yang tertanam di dalam kubur.
Beliau pernah dirotan dengan cemeti sehingga patah tulang belakang
kerana mengeluarkan fatwa yang tidak disukai oleh khalifah iaitu isteri
yang ditalak secara paksa tidak jatuh talaknya. Ini menunjukkan betapa
tabahnya beliau. Kerajinannya mengerjakan ibadat di malam hari pula
menunjukkan kewarakan beliau terhadap Allah s.w.t. Prinsip hidup beliau
mengenai ilmu ialah orang yang ingin belajar ilmu hendaklah berusaha
mencarinya, bukan ilmu yang datang mencarinya. Beliau tidak pernah
merungut apabila memberi pendidikan kepada anak-anak muridnya. Beliau
akan bersusah-payah memberi kefaham kepada anak-anak muridnya tentang
sesuatu masalah ilmu.
Karangan Kitab Al-Muwwatho Serta Nasihatnya
Imam
Malik menulis kitabnya Al-Muwwaththo' selama 40 tahun. Selama kurun
waktu tersebut, kitab itu ditunjukkan ke sekitar 75 orang ulama fiqh
Madinah.
Asy Syafi'i berkomentar tentang Al Muwwaththo' Malik :
"Di muka bumi ini, tidak ada satu kitab pun - sesudah Kitab Allah - yg lebih shahih daripada kitab Malik.
Al Muwwaththo' memuat 6000 hadis musnad (sanad bersambung sampai ke
Nabi SAW/ Marfu'), 222 hadis mursal (sanad hanya sampai sahabat), 613
hadis mauquf (sanad hanya sampai tabi'ien), dan 285 makalah Tabi'ien.
Wallaahu a'lam bishshowab
(Ditulis ulang dari kata pengantar kitab Al-Muwwaththo')
Fatwa dan nasihat besar dari beliau agar berpegang teguh pada Sunnah Nabi antara lain :
" Saya hanyalah seorang manusia, terkadang salah terkadang benar. Oleh
karena itu, telitilah pendapatku. Bila sesuai dengan Al-Qur'an dan
As-Sunnah maka ambillah, dan bila tidak sesuai dengan Al-Qur'an dan
As-Sunnah, maka tinggalkanlah."
" Siapapun boleh diambil dan ditolak perkataannya, kecuali Nabi shallalhu'alaihi wasallam sendiri."
- Ketika ditanya tentang Allah bersemayam di 'arsy beliau menjelaskan "
Al-Istiwau makluumun, wakaifiyahu majhuulun, wal imanu bihi waajibun, wa sualu 'anhu bid'atun.
(Al-Istiwa adalah sudah dimaklumi maknanya. Adapun kaifiyahnya tidak
dikenali. Mengimaninya adalah wajib dan Mempertanyakannya adalah
bid'ah).
- Beliau termasuk bahagian dari sanad-sanad emas hadits-hadits Al-Imam Bukhary selain Imam Nafi'.
- Al-Imam Syafi'i murid besar beliau sebagai perhargaan yang tinggi kepada Imam Malik , beliau mengatakan "
Imam Malik adalah bahagian dari hujjah Allah di muka bumi"
- Kemudian mengenai Kitab Al-Muwatha' telah banyak disyarahkan oleh para 'ulama generasi berikutnya.
Dan yang paling mu'tabar adalah Tanwirul Hawalik karya Al-Hafidz
As-Suyuthi . Yang di dalamnya hadits-haditsnya, ditakhrij kembali oleh
Al-Hafidz Ibnu Abdil Bar.
Beliau Imam Malik ra. memberikan nasihat"
Rasulullah shallahu'alaihiwasallam telah wafat dan sesungguhnya urusan
(agama) ini telah selesai dan sempurna.. Maka sesungguhnya bahwa kamu
mengikuti akan dasar-dasar Rasulullah shallahu'alaihiwasallam dan
janganlah kamu mengikuti pikiran orang, kerana sesungguhnya bila
pikiran (pendapat) orang diikuti , datang orang lain yang lebih kuat
pikirannya daripada kamu, lalu kamu mengikuti pikirannya, maka
tiap-tiap kali datang seseorang yang mengalahkan kamu, kamu mengikuti
kepadanya.
Aku memandang demikian ini tidaklah sempurna"
Bila tidak mendapatkan kejelasannya, barulah kita bertanya pada ahlinya.
Kemudian fatwa beliau yang lain yang merupakan cemeti bagi para pembuat dan pelaku bid'ah dalam urusan agama adalah "
Barangsiapa mengada-adakan satu bid'ah di dalam islam, yang ia
memandang bid'ah itu baik/hasanah, maka sesungguhnya ia telah menyangka
bahwa Muhammad telah berkhianat akan risalah Allah, karena
sesungguhnya Allah telah berfirman
" Pada hari ini Aku telah menyempurnakan bagi kamu agama kamu" Maka
apa-apa yang tidak jadi agama pada hari itu, tidaklah menjadi agama
pada hari ini"
Imam Malik Dihukum Oleh Gabenor
Imam
Malik pernah dihukum oleh gabenor Kota Madinah pada tahun 147H/764M
kerana telah mengeluarkan fatwa bahawa hukum talaq yang cuba
dilaksanakan oleh kerajaan Abbasid sebagai tidak sah. Kerajaan Abbasid
ketika itu telah membuat fatwa sendiri bahawa semua penduduk perlu taat
kepada pemimpin dan barangsiapa yang enggan akan terjatuh talaq ke
atas isterinya. Memandangkan rakyat yang lebih taatkan ulama’ daripada
pemimpin, pemerintah Abbasid telah memaksa Imam Malik untuk mengesahkan
fatwa mereka. Imam Malik enggan, malah mengeluarkan fatwa menyatakan
bahawa talaq sedemikian tidak sah (tidak jatuh talaqnya).
Imam Malik ditangkap dan dipukul oleh gabenor Madinah sehingga tulang bahunya patah dan terkeluar daripada kedudukan asalnya. Kecederaan ini amatlah berat sehinggakan beliau tidak lagi dapat bersolat dengan memegang kedua tangannya di dada, lalu dibiarkan sahaja terkulai di tepi badannya.
Di sinilah terletak makam Imam Malik r.h.
Imam Malik kemudiannya dibebaskan dari penjara dan beliau terus kembali mengajar di Madinah sehinggalah beliau meninggal dunia pada 11 Rabiul-Awwal, tahun 179H/796M, ketika berusia 86 tahun (Hijrah). Di antara anak-anak
murid beliau yang masyhur ialah ‘Abdarrahman bin al-Qasim al-Tasyri
(191H/807M), Ibn Wahhab Abu Muhammad al-Masri (199H/815M) dan Yahya bin
Yahya al-Masmudi (234H/849M).
0 komentar:
Posting Komentar